Het is gedaan met der Autobahn

Autobahn

Het is gedaan met de Duitse Autobahn

Net toen ik het punt stond winterbandjes aan te schaffen voor mijn kleine oude autootje, berichtte de radio over Tol op de Duitse snelwegen. Omdat je altijd goed voorbereid op vakantie moet gaan, zette ik de radio wat harder.

Tolwegen in Duitsland?

Blijkt dat Duitsland het eindelijk eens is over het invoeren van tol op de Duitse Autobahn. Eerder strandden de plannen omdat in het eerste voorstel, Duitsers zelf geen tol zouden hoeven te betalen. Maar nu zijn de plannen bijgesteld en moet iedereen tol gaan betalen en is de hoogte afhankelijk van de ouderdom van de auto. Hoe ouder hoe meer je betaalt.

Oude auto’s betalen meer

Gedachten gang hier achter is natuurlijk logisch, een oude auto vervuilt meer dan een relatief jonge auto. Maar er zit ook meer achter. Want er zijn maar weinig mensen die zoals ik met een oude auto zich wagen aan de oversteek naar Oostenrijk, Italië of Kroatië. Duitsers zelf rijden altijd in relatief nieuwe auto’s omdat die een stuk goedkoper zijn dan in Nederland. BTW kennen ze daar niet en dat scheelt natuurlijk aanzienlijk op de aankoopprijs.

Dag Duitse Autobahn

Voor veel mensen die dachten voordelig uit te zin door een oude Duitse wagen te kopen, een aardige strop. Tenminste, wanneer je regelmatig naar Duitsland gaat of door Duitsland hen moet. Gingen we eerder liever over Duitsland om de Franse Tolwegen te mijden, nu maakt dat niet meer uit. Eigenlijk best wel prima, want de Autobahn is al lang niet meer dat prachtige asfalt wat het ooit was.

Alternatieve routes

Hoewel “alternativlos” voor een hoop dingen in Duitsland schijnt te gelden, gaat het niet op voor de Duitse Autobahn. De Tolwegen in Frankrijk worden tenminste onderhouden. Dus ik verwacht dat Frankrijk komende zomer of wanneer de nieuwe Duitse Tol ingaat, het flink druk zal krijgen. En dat is nou weer jammer. De route du Soleil is al geen pretje. Als al die oude autootjes zich richting zuiden willen gaan bewegen is er natuurlijk wel perspectief voor de Depannage diensten.

Blaastest niet vergeten

Blazen in Duitsland is wat anders dan in Frankrijk. Denk je in Duitsland nog wel eens aan het volledig open draaien van het gas om te kijken hoe hard je bolide nou werkelijk kan gaan, in Frankrijk gaat die vlieger niet op. Maximaal 130 en wanneer je aangehouden wordt omdat je verdacht slingert, moet je je eigen alcoholtest bij je hebben. Zo niet dan riskeer je een hoge boete. Pas dus op wanneer je even naar Parijs wilt voor een vrijgezellenfeest.

Tol Duitsland goed voor Franse economie

Al met al denk ik dat vooral Frankrijk gaat profiteren. Ik denk dat de pechhulp goede zaken zal draaien. En misschien ook kleine lokale middenstanders, wanneer de file zo onverdraaglijk wordt, dat mensen afhaken en onderweg een hotelletje pakken. Wie weet ontdekken we dan massaal dat la douce France een stuk leuker is dan de Eifel of het zwarte woud. Ik vraag me af of Duitsland dat risico wel wil nemen. Kijk voor meer info op http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/einigung-mit-bruessel-was-die-maut-einigung-fuer-deutsche-autofahrer-bedeutet-14554208.html

 

 

Share This

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.