Trends in 2016

duitsland trends 2016

Trends 2016 in Duitsland volgens Google

Je zou zeggen dat het internet grenzen steeds onbelangrijker maakt. Maar Google Duitsland werkt heel anders dan Google Nederland. Misschien besef je het niet wanneer je een huisje zoekt in Duitsland, maar de resultaten zullen beduidend anders zijn wanneer je je zoektermen in het Duits formuleert. Dat komt omdat de interesses van Duitsers anders gericht èn bijgehouden worden als die van Nederlanders.

Was und warum

Google lijkt een zeer internationaal bedrijf, maar wie de terugblik 2016 gezien heeft zal het niet ontgaan zijn dat de trends nogal verschillen per land. Waar in Nederland de topics georganiseerd zijn rond onderwerpen en thema’s, zijn die in voor Duitsland gegroepeerd onder “Warum” en “Was” vragen. Rijp en groen zitten door elkaar. Blijkbaar vragen de Duitsers zich heel anderen dingen af dan Nederlanders. Tenminste, dat is mijn indruk wanneer ik de verschillende lijstjes bekijk.

Duitsers durven te vragen waarom, al is het zinloos

In Nederland stellen we zelden de vraag waarom, omdat we van kinds af aan te horen kregen, daarom. Wie waarom vragen stelt, wordt meestal uitgelachen. Want wie “waarom’ zegt, weet blijkbaar iets niet. Nederlanders houden liever hun mond dan dat ze vragen waarom, uit angst dom te lijken, Zo niet de Duitsers. https://www.google.nl/trends/yis/2016/DE

Waarom, daarom

Op nummer 1 van de Warum vragen staat Prince, namelijk waarom ging hij dood. Op de tweede plaats staat een absurde vraag, namelijk “waarom zijn katten bang voor augurken”. Ik heb zelf vijf katten maar het is nog nooit bij me opgekomen ze angst aan te jagen met een augurk. Wanneer ik erover nadenk dan zal er wel één of ander filmpje op YouTube viraal gegaan zijn. Op nummer drie, nog een interessante waarom vraag, namelijk waarom Italië gewonnen heeft, ik vermoed dat het over voetbal gaat? Bijzonder wel dat vier van de tien meest gestelde waarom vragen aan Google, over voetbal blijken te gaan, 1 over het eurosongfestival en dat de belangrijkste vraag, namelijk waarom heeft Trump gewonnen pas ergens op een 6e plaats staat.

Angst voor het onbekende

Toch geeft deze top 10 ook nog wel een beetje een kijkje in het hart van onze oosterburen. De angst die Duitsland toch enigszins moet voelen na de diverse aanslagen. De absurd aandoende vraag op de vierde plaats: “Warum Hamsterkäufe?”gaat namelijk niet over hamsters en waarom je die zou moeten aanschaffen, maar over de noodzaak om te gaan hamsteren. Voorraad inslaan dus.

Appels en peren vergelijken

Op het gebied van de “was” vragen tonen de Duitsers meer nieuwsgierigheid en internationaliteit. Of werden ze op 1 april pas wakker geschud? Op nummer 1 staat namelijk de vraag: Was hat Böhmermann gegen Erdogan gesagt? En op nummer 2, Was ist ein Putsch? Misschien weet je het antwoord op vraag 1, de komiek die opzettelijk een smaadgedicht over Erdogan ten gehore bracht om aan te tonen dat er ook in Duitsland grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting en bijna een internationale rel veroorzaakte. Tenzij je wil denken dat de Putsch tegen Erdogan later dat jaar hier direct een gevolg van was. In ieder geval waren de Duitsers ook nieuwsgierig wat Brexit betekende (nummer 4) maar nog meer benieuwd naar wat Pokemon Go nu eigenlijk is (op 3!). Toch kun je duisters niet geheel als wereldvreemd betitelen, want ook de internationale handelsverdragen in de maak, CETA en TTIP staan in de top 10 van meeste gestelde “Was ist?” vragen. Wie alle trends wil bekijken, kijkt op https://www.google.nl/trends/yis/2016/DE.

Duitsland, in casu Merkel wordt wel geprezen als de nieuwe leider van Europa. Mij rest slechts één vraag: Waarom hanteert Google verschillende systemen om trending topics bij te houden? Of is Duitsland echt liever voetbalkampioen dan politieke smeerolie?

 

Share This

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.